Analiză Asociaţia Energia Inteligentă: Maşina clasică versus Maşina electrică

În timp ce maşinile diesel sunt mai puţin costisitoare de cumpărat în avans şi au un cuplu mai bun, costuri de funcţionare reduse, mai puţină întreţinere şi o economie la combustibil fac din maşinile electrice o achiziţie inteligentă.

În situaţia în care ar exista un număr suficiente de staţii de încărcare şi dacă acestea ar mai fi şi staţii de mare putere, o maşină electrică este o maşină care merită analizată.

Achiziţia. Preţul cerut iniţial al maşinilor diesel şi pe benzină, este adesea mai ieftin decât modelele electrice, din cauza costurilor cu bateriile pentru vehiculele electrice. Maşinile electrice au nevoie de o mulţime de materii prime costisitoare. Lanţul de aprovizionare pentru vehiculele electrice nu este la fel de bine dezvoltat ca în cazul combustibiliilor fosili.

În plus, vehiculele electrice au sisteme tehnologice mult mai avansate ca standard, deoarece majoritatea producătorilor au produs încă doar un singur model integral electric. Spre deosebire de maşinile diesel care pot fi produse ieftin în masă şi au variante mai ieftine disponibile, „toate ouăle tind să fie puse într-un singur coş cu maşinile electrice”.

Preţurile maşinilor electrice încep din jurul sumei de 20.000 de euro, pentru maşini cu o putere echivalentă cu 80-150 CP şi cu o autonomie de minim 150 de km. Maşinile cu costuri de peste 50.000 de euro sunt maşini cu o autonomie de peste 300 de km şi puteri mari. Programul Rabla Plus, creat special pentru maşinile electrice, prin acordarea unui voucher de 10.000 de euro.

Analizând preţurile de listă pentru un Fiat 500 pe benzină şi electric vedem că aceeaşi maşină costă cu 136% mai mare fără subvenţie şi cu 52% mai mare cu subvenţie.

Consumul de combustibil. Pentru a călători la aceeaşi distanţă, un vehicul electric necesită de 3 ori mai puţină energie decât un vehicul convenţional cu motor cu combustie.

Într-o analiză energetică „de la sondă la roată”, autovehiculele cu benzină necesită următorii paşi: rafinarea ţiţeiului, livrare, transformarea combustibilului în energie mecanică de către motor.

Eficienţa globală a acestui proces este de aproximativ 18-19%.

Fazele legate de vehiculele electrice, includ: producţia de energie electrică, transportul pe reţea, transformarea de către motor a energiei electrice stocate în baterii în energie mecanică.

În acest caz, eficienţa globală se ridică la aproximativ 52%.

Costuri cu energia. Dieselul este cel mai scump tip de combustibil pe care îl puteţi pune într-o maşină din cauza cererii mari pe piaţă, dar şi a impozitării mai mari pe care o primeşte din cauza „murdăriei” percepute. Un alt motiv este faptul că maşinile diesel sunt în scădere în popularitate, pe măsură ce creşterea popularităţii vehiculelor electrice şi a modelelor pe benzină eficiente cu motoare mici continuă. Maşinile electrice primesc o mare parte din aprecieri datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice şi disponibilităţii pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, veţi putea folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri.

Va trebui să luaţi în considerare costul achiziţionării şi instalării unui încărcător auto pentru casă dacă doriţi să încărcaţi un vehicul electric de acasă. Aceasta costă aproximativ 400 euro.

Întreţinere. Vehiculele tradiţionale pe benzină şi diesel conţin peste 100 de piese în mişcare. Pe de altă parte, majoritatea maşinilor electrice au un total de sub 5 părţi reale în mişcare, ceea ce le face mult mai uşor şi mai puţin costisitor de întreţinut. Frânarea regenerativă contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor şi la sistemelor de frânare. În general, aceasta înseamnă că costul întreţinerii unui vehicul electric pe durata de viaţă va fi mult mai mic decât cel al unei maşini diesel sau pe benzină convenţionale. Singurul inconvenient, în prezent, se referă la faptul că serviciile dedicate maşinilor electrice se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.

Durata de viaţă. Durata de viaţă a unei maşini electrice este data de durata de viaţă a bateriei. Bateriile pentru vehicule electrice sunt integrate. Schimbarea bateriilor nu are sens financiar, deoarece costul bateriei şi manopera pentru a instala o baterie nouă în multe din maşinile electrice.

Un kWh pentru acest automobil costă cca, 270 de euro. Având în vedere că o maşină care costă 35.000 euro, are o baterie de 62 kWh, costul bateriei este de 16.800 de euro.

Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul maşinilor electrice este de circa 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după şase ani de utilizare a maşiniilor aflate în prezent pe piaţă arăta că acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie. Cu toate acestea, multi proprietari ai acestor masini sunt foarte ingrijorati despre durata de viata a bateriei. Un studiu recent arata ca 46% dintre proprietarii de masini electrice spun ca bateria unei astfel de masini va tine maxim 100.000 km.

In prezent bateriile masinilor electrice, vandute pe teritoriul Europei, au o garantie de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garantie mai de durata a bateriilor.

De exemplu, cei de la Tesla spun ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa initiala in primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla intaresc aceste afirmatii spunand ca au pierdut doar cateva procente din capacitatea bateriei dupa cativa ani de utilizare.

Maşinile pe combustibil clasic, au o durată de viaţă care permit atingerea a 500.000 km. Un motor diesel este mai rezistent de până la de două sau mai multe ori mai mare decât cea a motoarelor pe benzină. Deoarece raportul de compresie al motoarelor diesel este mai mare, pentru fabricarea motoarelor diesel sunt utilizate materiale cu rezistenţă crescută. O altă caracteristică a motorului diesel, care oferă o resursă mai lungă, este puterea la cuplul maxim la turaţii mici ale arborelui cotit. Motorul pe benzină începe să tragă bine în intervalul 3,5-4,5 mii rpm, pentru un motor diesel, tracţiunea sigură începe de la 1,5 mii rpm. Numărul curselor pistonului este redus, ceea ce înseamnă o uzură vizibil mai mică.

Impactul de mediu. Cifrele Agenţiei Europene de Mediu arată că motoarele diesel emit în medie 121,5 g/km de emisii de CO2. Acesta este de aproape o 1,5 ori mai mult decât obiectivul UE pentru 2020-21 pentru maşinile noi, care este de 95 g/km.

Maşinile electrice produc emisii mai mari la punctul de producţie.

Încărcarea. Încărcarea unei maşini electrice durează considerabil mai mult decât alimentarea la o staţie de motorină/benzină, este, de asemenea, important identificarea opţiunilor de încărcare în zona comună de rulare.Timpul necesar pentru a încărca o maşină electrică depinde de locul în care decideţi să o încărcaţi. Acest lucru vă poate dura până la şapte ore (încărcare acasă peste noapte) sau în cel mai bun caz 30 de minute (încărcare rapidă la o staţie de încărcare publică). Dacă se fac o mulţime de călătorii pe distanţe lungi maşina electrică nu este o opţiune bună.

Asigurarea. Asigurarea maşinilor electrice este în medie cu cca. 20% mai redusă decât a maşinilor cu combustibl fosil.

Impozitarea. Autovehiculele acţionate electric sunt exceptate de la impozitele auto. Gramatical, „autovehicule acţionate electric” includ şi autovehiculele hibrid, însă prevederile legale referitoare la impozitele auto menţionează doar o reducere a sumei impozitate pentru acest tip de automobile.

Eficienţă. Sistemele de propulsie electrice s-au dovedit a fi mult mai eficiente decât motoarele diesel, deoarece: maşinile electrice nu suferă de pierderi de combustibil la ralanti, aşa cum o fac maşinile diesel, majoritatea vehiculelor electrice au ceea ce se numeşte „frânare regenerativă”, prin care energia este adunată de motorul electric atunci când încetineşte şi este apoi furnizată ca încărcare suplimentară bateriei şi spre deosebire de maşinile diesel, nu există niciun risc de a risipi energie prin selecţia ineficientă a vitezelor. Aceste maşini au o singură viteză şi oferă un cuplu instantaneu atunci când acceleraţi.

Stilul de condus. O maşină electrică oferă o experienţă diferită faţă de vehiculul clasic. Punctul distinctiv al unui autoturism electric este cuplul instantaneu dezvoltat de motorul electric atunci când acceleraţia este apăsată. Acesta oferă putere imediată şi o accelerare a roţilor. Creşterea vitezei în cazul unui vehicul convenţional necesită ca transmisia să treacă progresiv printr-o serie de trepte de viteză.

Maşina pe vreme rece . Iernile româneşti pot afecta autonomia unei maşini electrice, întrucât sub nivelul de minus 5 grade, această începe să prezinte anumite probleme. Până la acest prag, modificările sunt rezonabile: consumul e mai mare, dar nu dublu sau mai mult decât dublu, încălzirea bateriei durează mai puţin, schimbarea temperaturii în maşină (climatizarea) cu 1-2 grade în plus sau în minus.

Cu bateria încărcată total poţi obţine autonomie circa 170 km în cazul BMW i3 cu baterie mare (94 Ah, 33 kWh), dacă temperaturile sunt la cel mult -5 grade Celsius. Pe măsură ce temperatura scade spre -12 grade Celsius, autonomia poate ajunge la 140 km sau mai puţin. Principalele dezavantaje ale unei maşini electrice pe timp de iarnă sunt: cu cât sunt mai scurte distanţele, cu atât consumul e mai mare, confortul termic din maşină afectează autonomia iar bateria se încălzeşte şi se răceşte cu dificultate. Încălzirea habitaclului afectează intens consumul de electricitate, de aceea, pentru a oferi alternativă, majoritatea sunt echipate cu scaune şi volane încălzite.

Ce trebuie să iei în considerare la achiziţia unei maşini electrice?

Capacitatea bateriei: corespunde echivalentului capacităţii rezervorului unei maşini cu motor cu combustie şi este indicată în kWh.

Autonomia: depinde de capacitatea bateriei. Autonomia variază, de asemenea, în funcţie de diverşi factori, printre care: stilul personal de conducere, condiţiile de drum, temperatura exterioară, încălzire / aer condiţionat şi preîncălzire.

Puterea maximă a încărcătorului de la bord: puterea unui încărcător de baterie este determinată de tensiune, care poate fi de 230 V (monofazată) sau 400 V (trifazată) şi de curentul de încărcare (de exemplu, 10 A, 16 A, 24 A, 32 A etc.) şi variază de la 2,3 kW (încărcare lentă prin intermediul unui cablu cu o priză internă) la 50kW (încărcare rapidă in c.c.). Aceasta determină cât de repede se poate încărca bateria.

Cablu de încărcare a vehiculului: fiecare vehicul este compatibil cu unul sau două tipuri de cabluri de încărcare care sunt livrate atunci când maşina este cumpărată sau închiriată. Acestea pot fi utilizate la staţiile de încărcare publice sau la domiciliu.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

3 Thoughts to “Analiză Asociaţia Energia Inteligentă: Maşina clasică versus Maşina electrică”

  1. […] În timp ce maşinile diesel sunt mai puţin costisitoare de cumpărat în avans şi au un cuplu mai bun, costuri de funcţionare reduse, mai puţină întreţinere şi o economie la combustibil fac din maşinile electrice o achiziţie inteligentă. În situaţia în care ar exista un număr suficiente de staţii de încărcare şi dacă acestea ar mai fi şi staţii de mare putere, o maşină electrică este o maşină care merită analizată. Achiziţia. Preţul cerut iniţial al maşinilor diesel şi pe benzină, este adesea mai ieftin decât modelele electrice, din cauza… Citeste mai mult […]

  2. […] În timp ce maşinile diesel sunt mai puţin costisitoare de cumpărat în avans şi au un cuplu mai bun, costuri de funcţionare reduse, mai puţină întreţinere şi o economie la combustibil fac din maşinile electrice o achiziţie inteligentă. În situaţia în care ar exista un număr suficiente de staţii de încărcare şi dacă acestea ar mai fi şi staţii de mare putere, o maşină electrică este o maşină care merită analizată. Achiziţia. Preţul cerut iniţial al maşinilor diesel şi pe benzină, este adesea mai ieftin decât modelele electrice,  » Mai multe detalii […]

  3. Deocamdata consider ca tot masinile pe combustie interna sunt mai eficiente datorita chargerelor aproape inexistente in Romania si autonomiilor mici pe care le au deocamdata masiniile electrice.

Leave a Comment